Ugrás a tartalomhoz

Orvosi tanácsok a hőségriadó idejére

 

 

 

Tisztelt pácienseink. Dr. Müller Cecília országos tisztifőorvos 2024. június 19-én (szerda) 00.00 órától 2024. június 22. (szombat) 24 óráig III. fokú hőségriasztást adott ki.

Ezzel, valamint a nyári esetleges hasonló intézkedésekkel kapcsolatban szeretnék Önöknek tanácsot adni. Fontos, hogy a következő javaslatok nem csak a krónikus betegségekben szenvedőknek, hanem az egészséges lakosságnak is hasznosak.

  1. A rendelő váróhelyisége nem klimatizált. Célszerű kerülni a személyes megjelenést. Kérjük Önöket, hogy minden esetben részesítsék előnyben a telefonos és e-mailes kommunikációt. Szükséges esetben időpontot adunk, a várakozás elkerülése érdekében. Természetesen ez alól kivételt jelentenek a sürgős esetek.

 

  1. A hőség időszakában célszerű kerülni a magas szénhidrát tartalmú ételeket és italokat. Kerüljék a cukros üdítőket, gyümölcsöket, gyümölcsleveket, süteményeket és édességeket. Különösen aggályos lehet a kóla és az energiaitalok fogyasztása, nem a koffein, hanem a cukortartalmuk miatt. A magas cukorbevitel növeli a folyadékigényt, magas pulzusszámot és magasabb vérnyomást eredményez, kismértékben emeli a testhőmérsékletet, végső soron növeli a szívre ható terhelést. Ezért javasoljuk, hogy csapvizet és alacsony ásványi anyag tartalmú ásványvizet igyanak. Különösen gondot jelenthet a magas magnézium és kalcium tartalmú ásványvizek fogyasztása.

 

  1. Az alkoholfogyasztás csökkenti a vérnyomást ezért hőség idején fokozza az ájulással járó rosszullétek kockázatát. Mivel értágító hatásúak ezért jelentősen csökkentik az erek reflexképességeit, ami hirtelen felállás, nagy fizikai munka, vízbeugrás esetén extrém vérnyomáscsökkenést okoz. Célszerű a nagyon meleg időszakokban, különösen meglévő krónikus belgyógyászati betegségek esetén kerülni az alkoholfogyasztást. Fokozottan igaz ez akkor, ha valaki vérnyomáscsökkentő gyógyszereket is szed.

 

  1. Nagy meleg esetén kevesebb, de tartalmasabb ételeket célszerű enni, főleg a reggeli és az esti órákban. A magasabb fehérjetartalmú ételek, ellentétben a szénhidrátokkal, hosszabb ideig biztosítják a szükségleteinket és kisebb mennyiséget kell belőle ennünk. Húsfélék, tojás, felvágottak, füstölt húsok tartoznak ebbe az ételkategóriába. Kerüljék a magas cukortartalmú lekvárokat dzsemeket, gyümölcslevest, pudingokat. Ide tartoznak a paradicsomos és tésztából készült ételek, amelyeket cukrozunk.

 

  1. Akik vérnyomáscsökkentőket szednek, rendszeresen mérjék a vérnyomásukat. A meleg, nyári időszakban mindig alacsonyabb a vérnyomás, így szükség lehet a vérnyomáscsökkentők dózisának csökkentésére. Ha rendszeresen alacsonyabb vérnyomást mérnek, forduljanak hozzánk.

 

  1. A napozás nem kerülendő, de csak korlátozott időintervallumban tegyük. A vegyipari anyagokkal teli naptejek, minél nagyobb faktorszámúak annál több ártalmas anyagot tartalmazhatnak, amelyek a bőrön keresztül felszívódnak. Célszerű a jól bevált ártalmatlan kakaóvajat használni.

 

Dr. Csiba-Tóth Csaba, 1. számú családorvosi körzet

További híreink

Legyünk takarékosak az ivóvízzel – DMRV Zrt. közleménye

Legyünk takarékosak az ivóvízzel – DMRV Zrt. közleménye

A vízszolgáltató tájékoztatása szerint a továbbiakban sem lehet jelentős csapadékra számítani a DMRV Zrt. szolgáltatási területén, így Pomázon és a környező településeken sem. Azonban az aszályos időszakokban a vízfogyasztás a hőmérséklet emelkedésével hirtelen,...

bővebben